Technická univerzita v Berlíně provedla výzkum mezi více než tisícovkou lidí, které požádala, aby zkontrolovali dětské sedačky ve svých automobilech. Výsledky byly alarmující. Ukázalo se, že téměř každé druhé dítě, konkrétně 48 procent, sedělo v sedačce nesprávným způsobem.

Nejčastější chybou bylo špatné vedení bezpečnostního pásu. Buď neprocházel správnými otvory v sedačce, nebo byl málo utažený.



Asi polovina oslovených rodičů navíc nevěděla, jak správně autosedačku nastavit. A pětina přiznala, že dítě do sedačky nesprávně usadila záměrně. Nejčastějšími argumenty pro toto počínání byly nedostatek času a to, že se přece jede jen na krátkou vzdálenost.

„Hlavním problémem je, že lidé dělají chyby a ani o tom nevědí nebo netuší, jak to udělat lépe,“ říká Siegfried Brockmann, který za výzkumem stojí. Většina výrobců sice k sedačce dodá i návod s podrobnými pokyny, často je ale obtížné je správně pochopit.

Brockmann proto radí rodičům, aby sedačky nekupovali na internetu, ale zašli raději do specializovaného obchodu, kde jim odborníci po nákupu rovnou pomohou se správnou instalací sedačky do vozu a ukážou, jak do ní dítě správně poutat.

Nejčastější chyby
Třída 2–3 (děti od 15 do 36 kilogramů)

U takto velkých dětí nestačí vést jen břišní pás, zapínat je třeba i ramenní popruh. Je ovšem třeba nastavit správně jeho výšku. Pás nikdy nesmí vést přes krk (stane se, když dítě sedí příliš nízko), ale přes rameno.

Popruhy musí být správně dotaženy, ramenní pás musí přiléhat ke klíční kosti dítěte. Bude-li volnější, při nárazu malého pasažéra nijak neochrání.

Třída 0 (autosedačky typu vajíčko) a třída 1 (děti od 9 do 18 kilogramů)

Sedačka musí být upevněna prostřednictvím instalačního systému ISOFIX, pokud jím vůz není vybaven, pak pomocí bezpečnostního pásu. Ten se protahuje otvory v sedačce a musí být vždy naprosto těsně utažen! Ramenní popruh se obvykle fixuje v konečné poloze pomocí spony.

Po upevnění sedačky jí vždy pro kontrolu silně zatřeste. Musí držet opravdu těsně, jinak ztrácí své ochranné schopnosti. Při nehodě pás totiž v každém případě vždy ještě o několik centimetrů povolí. Dítě je pak drženo na místě pomocí pásů samotného vajíčka nebo autosedačky.

Co hrozí, když dáte do sedačky dítě v tlusté bundě?

Vajíčko musí být obráceno proti směru jízdy. A pozor, jeho madlo neslouží pouze k přenášení dítěte do auta, ale je rovněž bezpečnostním prvkem. Řada rodičů ho po umístění vajíčka do auta sklopí, což je špatně. Madlo by mělo být stále vytažené proti zadní sedačce. V případě nárazu vytváří před dítětem jakýsi ochranný štít.

Snad nejčastější chybou – bez ohledu na věk a hmotnost – je však to, jak je dítě v autosedačce příliš oblečené. Platí pravidlo, že čím méně vrstev, tím lépe. Dítě, které převážíte v tlusté zimní bundě, protože ho „na ten kousek do školky“ přece nebudete svlékat, vystavujete velkému riziku. Pásy nejsou dostatečně utažené a v případě nárazu může dítě z pásů vyklouznout.